De consumptie van laagcalorische dranken is de laatste jaren fors toegenomen: in 2008 was meer dan 30% van de frisdranken light, in het jaar 2000 was dat nog maar 18%. Hierdoor is het aantal kilocalorieën afkomstig van frisdranken (koolzuurhoudend en koolzuurvrij) in acht jaar tijd gedaald met 21% tot 67 kcal per hoofd per dag. Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek “Wat drinkt Nederland?” dat de FWS door bureau GfK heeft laten uitvoeren. Het onderzoek biedt tal van belangrijke resultaten waar bedrijven hun beleid voor gezond gewicht op kunnen baseren. 

Resultaten onderzoek

Nederlanders drinken over het algemeen voldoende en gevarieerd, zo blijkt uit het onderzoek. Gemiddeld wordt er 1,7 liter per persoon per dag gedronken. Zonder alcohol ligt dit cijfer op 1,5 liter. Koffie en thee drinkt de Nederlander met vier à vijf koppen per dag (505 ml) het meest. Hierop volgen water met  een kleine twee glazen per dag (413 ml) en frisdranken met ruim driekwart glas per dag (177 ml).

Variatie per leeftijd
Wat we drinken verschilt per leeftijd. Warme dranken zoals thee en koffie zijn populair bij ouderen vanaf 30 jaar. De jongere generatie tot 20 jaar drinkt relatief meer zuiveldranken, siropen en frisdrank. Ook water is voor alle leeftijdsgroepen een belangrijke bron van vocht. Leidingwater is daarbij met 81% de meest gedronken soort water. Van de overige waters (natuurlijk mineraal- of bronwater) wordt bijna een half glas per dag (80 ml) gedronken. Vruchtensappen worden door alle leeftijden ongeveer evenveel gedronken, gemiddeld een kwart glas per dag (67 ml). Siroop wordt vooral in de leeftijd van 4-12 jaar gedronken. Personen met overgewicht of obesitas kiezen vaker voor light-varianten en water. De verschillen in consumptie van dranken naar inkomensklassen zijn klein.

Oordeel van de experts
De FWS heeft de onderzoeksresultaten als eerste gedeeld met voedingsexperts waaronder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het RIVM, enkele Academische Ziekenhuizen, het Convenant Gezond Gewicht, TNO Kwaliteit en Leven, GGD Nederland e.a. De experts reageerden positief op de onderzoeksresultaten. Volgens de experts neemt de frisdrankindustrie goede initiatieven in het stimuleren van verantwoord gewicht. Ze zien dan ook graag dat frisdrankindustrie de ingeslagen weg op het gebied van productinnovatie blijft vervolgen. Tegelijkertijd gaven ze enkele aanbevelingen mee zoals: 
1. aandacht besteden aan tanderosie, 
2. het verantwoorde keuzebeleid in automaten verder uitrollen, 
3. de energie per portie op het etiket vermelden en 
4. nader onderzoek verrichten naar het compensatiegedrag van light varianten.

Slagen maken

Voor de FWS was het van belang met het onderzoek te laten zien hoe het staat met het beleid ten aanzien van gezond gewicht. De uitkomsten van het onderzoek zijn echter geen reden om stil te blijven staan. Jouke Schat, directeur FWS: “De FWS blijft actief bezig met het bevorderen van een gezonde leefstijl . Zo zal de frisdrankindustrie voortdurend initiatieven ontwikkelen op het gebied van productinnovatie en voorlichting. Tevens zal ze meer bewegen blijven stimuleren. Met de onderzoeksresultaten in de hand, zullen we in de komende periode nog de nodige slagen maken.”