De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) staat niet achter de berichten in media die zeggen dat light drank even ongezond is als frisdrank met suiker. Zowel light als suikerhoudende frisdranken zijn niet ongezond.

Suikerhoudende frisdranken leveren calorieen net als vele andere voedingsmiddelen. Van een glaasje frisdrank word je niet dik, wel van teveel frisdrank. Maar wat is teveel? Het gaat om de balans van energie inname en energie verbruik. Wanneer een persoon teveel calorieen tot zich neemt en/of te weinig beweegt dan word deze persoon dik. Naast suikerhoudende frisdranken zijn er ook frisdranken met een combinatie van suiker en zoetstoffen en frisdranken met alleen zoetstoffen. Iedereen kan dus een frisdrank kiezen die het beste past bij zijn of haar leefstijl.

Light frisdranken komen vaak onterecht negatief in het nieuws vanwege de zoetstoffen die erin zitten. Zoetstoffen zijn één van de meest onderzochte ingredienten in voedingsmiddelen en altijd veilig bevonden. In het artikel schrijft Prof. Swithers dat je van zoetstoffen dik wordt, helaas is deze conclusie niet gebaseerd op peer reviewed wetenschappelijk onderzoek.  In het laatste stuk van het artikel geven verschillende Britse experts al aan dat ze het niet eens zijn met de bevindingen van deze professor. Ook in Nederland laat recent wetenschappelijk onderzoek andere resultaten zien. Eind vorig jaar heeft Prof. Katan van de Vrije Universiteit van Amsterdam juist aangetoond dat zoetstoffen in frisdranken kunnen leiden tot gewichtsreductie of gewichtsbehoud.