Wist u dat het in de wintermaanden – net als in de zomer – van groot belang is voldoende te drinken? Tijdens deze koude winterdagen is een goede weerstand onontbeerlijk. Een minimale vochtinname van 1,5 tot 2 liter per dag  levert hieraan een positieve bijdrage. Voldoende en gevarieerd drinken zorgt er namelijk voor dat het immuunsysteem in goede conditie blijft. Bovendien voorkomt het uitdroging van de slijmvliezen, die belangrijk zijn bij het weerstaan van verkoudheids- en griepvirussen.

Uit het onderzoek “Wat drinkt Nederland?” dat de FWS in 2009 door GfK heeft laten meten blijkt dat Nederlanders gemiddeld 1,7 liter per persoon per dag drinken. Mannen drinken gemiddeld iets meer, namelijk 1,7 liter en vrouwen 1,6 liter per persoon per dag.

Bij aanzienlijke inspanning – bijvoorbeeld bij het sporten – en bij hoge temperaturen heeft het menselijk lichaam behoefte aan een extra vochtinname. Beweging of een (te) hoge temperatuur in huis en op kantoor leidt tot transpiratie, waardoor extra vochtinname nodig is om uw vochtbalans op peil te houden. Indien u dan onvoldoende drinkt, kan dit onder meer leiden tot hoofdpijn of vermoeidheid.

Dus of u nu gaat wandelen, schaatsen of een sneeuwman maken, zorg ervoor dat u voldoende vocht inneemt. Dit kan zijn natuurlijk mineraalwater maar ook sap of een frisdrank. Al deze dranken helpen u goed verzorgd de winter door.