Begin van dit jaar is het akkoord verbetering productsamenstelling ondertekend. Ook de frisdrankenindustrie is gevraagd wat de ambities zijn om het aantal calorieën in haar producten te verlagen.

Wat is het akkoord verbetering productsamenstelling?
Begin van dit jaar is het akkoord verbetering productsamenstelling ondertekend door:
-        Minister Schippers, ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport
-        Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI)
-        Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)
-        Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
-        Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca).

Het doel van dit akkoord is om de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker (calorieën) in producten te verlagen, met de bredere ambitie om tot een gezonder productaanbod te komen.

Welke acties onderneemt de frisdrankenindustrie?
De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) en haar leden hebben zichzelf een inspanningsverplichting opgelegd om de calorieën in frisdranken te verlagen met een einddoel eind 2020. Dit kan door productinnovatie, door kleinere verpakkingen en door marketing inspanningen die met name gericht zijn op de light en zero frisdranken. Deze inspanningsverplichting is eind 2014 aan de stuurgroep van het akkoord verbetering productsamenstelling voorgelegd. Een reactie wordt eind januari 2015 verwacht. 

Assortiment enorm uitgebreid
Het assortiment frisdranken is de laatste jaren enorm uitgebreid. De frisdrankenindustrie biedt een breed en gevarieerd assortiment. Er worden voortdurend nieuwe dranken ontwikkeld waarbij de gezondheidsaspecten niet uit het oog worden verloren. Zo kan de consument nu kiezen voor frisdranken met suiker, frisdranken met minder suiker, frisdranken met suiker & zoetstoffen en frisdranken met alleen zoetstoffen. Iedereen kan zo de frisdrank kiezen die het beste past bij dat specifieke moment of bij zijn of haar leefstijl.

Verpakkingsmaten: de keuze is reuze
Geef je een feestje of wil je juist een flesje frisdrank voor onderweg? Bij elk moment past een specifieke verpakkingsmaat. De verpakkingsmaten bij frisdranken zijn zeer uiteenlopend: van 150 ml tot 2 liter. Zo zijn er verpakkingen met één portie of meerdere porties, verpakkingen voor onderweg en voor thuis, voor eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en voor feestjes. De keuze is enorm! En de keuze van de consument gaat steeds vaker uit naar een kleinere verpakkingsmaat.